Dinàmica, motivadora, expectant,
innovadora, etc. No es tracta de cap anunci publicitari , sinó
d'alguns dels adjectius que ens venen a la ment quan parlem de la
pissararra digital interactiva (PDI).
Per a molts pot resultar una
eina de suport com qualsevol altra, però per a nosaltres és més
que suport, és futur.
Aquests sistema tecnològic, constituït
per un ordenador multimèdia connectat a Internet i un projector per
poder visualitzar el que apareix a la pantalla, ha arribat amb molta
força , tot i que la situació econòmica actual no permeti una
difusió generalitzada al món escolar del segle XXI.
Molts centres escolars ja han fet ús
d'aquesta eina, i l'impacte que ocasiona a les aules és nens amb
ganes de conèixer les respectives aplicacions i accions que permet
la pissarra. Podria ser aquest el final de la desmotivació a classe
per part dels alumnes, i així acabar amb l'abandonament escolar ? Si
més no, el que assegura aquest sistema és un ambient actiu i
participatiu, els alumnes comprenen millor els continguts i aprenen a
cooperar tots junts. La metodologia adopta un format més interactiu
, els alumnes passen de ser simples receptors ( classe teòrica) a
ser emissor-receptor a la vegada ( classe pràctica), i sobretot,
assegura la inclusió de les TIC a les aules.
QUÈ PODEM FER AMB ELLA ?
Aquesta pantalla blanca, que a simple
vista sembla tenir el mateix aspecte formal que la pissarra normal “
de tota la vida ”, podem dur a terme un seguit d'activitats com :
- Buscar informació a Internet.
- Resoldre problemes
- Seleccionar , retallar i enganxar informació
- Importar i enganxar imatges d'altres llocs
- Fer fotografies a l'instant d'allò que duem a terme
- Relacionar i processar informació
- Usar els codis expressius dels llenguatges multimèdia
- Guardar i desar els treballs
- Enviar els treballs realitzats a la pissarra als correus electrònics dels alumnes
- Du a terme presentacions
- Imatges 3D
- Videoconferències
- Imprimir
En definitiva ajuda a motivar els
docents amb les seves pròpies habilitats i a amb les dels alumnes a
la vegada, creant així un ambient de treball dinàmic i cooperatiu.
DE QUINES PARTS CONSTA?
1-El videoprojector és l'instrument que proporciona la
imatge a la pantalla.
2-L'ordinador (portàtil o amb torre) ha de tenir
incorporat el software, perquè sinó el sistema operatiu no
funcionarà correctament.
3-El mitjà de connexió és allò que connecta la
pissarra amb l'ordinador.
4-La pantalla digital interactiva és l'instrument on
es projecta la imatge.
5-El software permet gestionar la pantalla.
6-El dispositu de control de punter ens permet
projectar un format adequat per la visualització col·lectiva en una
superfície interactiva .
Malauradament, les coses no són
perfectes per naturalesa, i com passa amb la PDI hi trobem una serie
d'inconvenients de tipus econòmic, el manteniment d'aquesta eina
tecnològica suposa un cost elevat que no tots els centres poden
afrontar.Un altra de les desavantatges podria ser la cal·libració a
la qual està sotmesa la pissarra, a l'igual que la connexió a
internet, la qual ha de ser ràpida i segura.
Un altre fet a destacar és la voluntat
de canvi per part dels docents, ja que l'adaptació de les calsses a
aquest nou tipus de sistema és algo personal i privat de cada
professor. Un últim inconvenient que, tot i no manifestar-se al
moment, a la llarga les PDI poden ocasionar problemes oculars i
cerebrals.
En front del que hem explicat
anteriorment, aquests sistemes tecnològics també suposa per una
part la motivació i participació per part dels alumnes en les
diferents activitats, facilitant la comprensió de l'aprenentatge i
la remodelació de la metodologia duta a terme fisn ara.
Hem de ser conscients, però que no per
disposar d'una pissarra digital, o d'ordinadors portàtils per a cada
un dels nostres alumnes tinguem garantitzat l'èxit escolar, sinó
que no és tan amb què , sinó com s'efectua l'aprenentatge. Amb
això volem deixar clar que la metodologia, l'actitud dels alumnes i
les activitats que duen a terme els professors són clau per
conseguir uns bons resultats , tan acadèmics com emocionals.
Tot seguit us deixem un vídeo on alumnes i professors parlen de les seves experiències amb la PDI, us animem a mirar-lo!
Vet aquí un gos vet aquí un gat, fins aquí i ens veiem aviat.
Molt bona entrada, per cert molt bon video m'ha agradat molt!
ResponElimina